МВР

Дирекция "НС 112"

 

112 в България

Националната система 112 включва шест центъра за приемане и обслужване на спешни повиквания към телефон 112, които са изградени във всеки от районите за планиране, определени със закона за регионалното развитие – София, Русе, Монтана, Бургас, Кърджали и Варна.

Пилотният образец на телефон 112 стартира през юли 2007 г. в столицата. С неговото разширение от 3 юли 2008 г. той обхвана и областите София, Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград. От 3 юли 2008 г. в реална експлоятация е център 112 – Русе, който обслужва областите Русе, Силистра, Разград, Велико Търново и Габрово. Центъровете 112 в Монтана и Бургас отвориха врати на 28 август 2008 г. и обслужват Северозападния район за планиране (областите Монтана, Враца, Видин, Плевен и Ловеч) и Югоизточен район на планиране (областите Бургас, Сливен, Стара Загора и Ямбол). Със стартирането на районните центръве 112 в Кърджали и Варна на 30 септември 2008 г., телефон 112 в България има 100% национално покритие и е достъпен от всяка точка на страната.

Центровете 112 са взаимно заменяеми. Системата е 100% хомогенна, което прави възможно всеки център да приема повиквания от всяка точка в страната (включително географски области извън съответния район за планиране). Гражданите се обслужват по един и същ начин във всички центрове, което прави системата 112 много гъвкава в два случая. Първо, ако няма свободни оператори в един център, обажданията се пренасочват автоматично към свободни оператори в друг център. Второ, ако един от центровете не е достъпен поради повреда, обажданията към него се пренасочват към друг център.

Данните за местоположението на повикващия се предоставят от телекомуникационните оператори. В центровете 112 се получава информация за местоположението на повикващия автоматично в момента на приемане на повикването от оператор (call taker), чрез “push” метод. Точността за мобилните оператори е на ниво клетка.

Единният телефонен номер 112 беше въведен успоредно със съществуващите национални номера за спешни повиквания, които ще продължат да функционират, докато 112 стане популярен сред българските граждани. Въвеждането на 112 максимално улеснява хората, защото спестява време, ресурс и при нужда те трудно се ориентират кой от спешните номера 150, 160, 165 или 166 да изберат. В системата 112 са включени Министерството на вътрешните работи – Полиция, Пожарна безопасност и защита на населението; Министерството на здравеопазването - Спешна медицинска помощ и НМКЦ; Министерството на транспорта - Морска администрация „Морско спасяване” и Български червен кръст - Планинска спасителна служба.

От юли 2007 г. телефон 112 в България има национален символ - запазен графичен знак, визуализиращ по високохудожествен начин представата за осъществяване на бързи контакти при възникване на извънредни ситуации. Логото на телефон 112 е на младия графичен дизайнер Георги Павлов от Сливен и е избрано измежду 120 проекта на 53 автори.

Районен Център 112 - Монтана

Районен Център 112 - Русе

Районен Център 112 - Варна

Районен Център 112 - София

Районен Център 112 - Кърджали

Районен Център 112 - Бургас

От 30 септември 2011 г. спешните повиквания от телефони 150, 160 и 166 - Спешна медицинска помощ, Полиция и Пожарна безопасност и защита на населението - са пренасочени към телефон 112. Те продължават да функционират, но когато бъдат набирани, обажданията постъпват в центровете 112.

Новини

Мартенска благотворителна изложба базар

„Купете си от тези мартеници. Те са заредени с много положителна енергия и ще донесат късмет на вас и на вашите близки”.

„Купете си от тези мартеници. Те са заредени с много положителна енергия и ще донесат късмет на вас и на вашите близки”. С тези думи директорът на Дирекция „Национална система 112” Цветомир Цеков откри Мартенска благотворителна изложба базар да набиране на средства в помощ на лечението на Христо Кунчев от Добрич. Той отбеляза, че благотворителните инициативи са се превърнали в традиция за служителите на Дирекция „Национална система 112”, които получават първи тревожния зов за помощ от изпадналите в беда и изрази увереност, че Христо Кунчев скоро ще оздравее и ще се завърне сред приятелите и колегите си.

С думи на благодарност към присъстващите се обърна директорът на Дирекция „Обществени поръчки” - МВР г-н Георги Балабанов, по чиято идея се провежда събитието.

В благотворителната инициатива се включиха служители от ГД „Пожарна безопасност и защита на населението”, дирекции „Национална система 112”, „Обществени поръчки”, „Европейски съюз и международно сътрудничество“ и КИС, Институт по психология – МВР, СДВР, РУ МВР Луковит, Планинска спасителна служба, Столичен инспекторат, Фондация „Емил Шарков” и др.

Христо Кунчев е началник на Териториална полиция и ръководи кварталните полицаи в Добрич. Преди година лекарите откриват, че има автоимунно заболяване, което е увредило бъбреците му. Необходимо е да бъдат събрани 40 000 долара за бъбречна трансплантация, която ще бъде извършена в клиника в Турция.

27 фев 2019

ДНС 112 стартира обучителни срещи с регионалните структури на Съюза на глухите в България

Експерти от районните центрове 112 стартираха обучителни срещи с регионалните и териториални организации на Съюза на глухите в България

Експерти от районните центрове 112 стартираха обучителни срещи с регионалните и териториални организации на Съюза на глухите в България. Целта е запознаване с ново внедрената услуга - достъп на хора със слухови и/или говорни увреждания до телефон 112. Потребителите на услугата ще получат методическа помощ и съдействие при регистрация и работата с мобилното приложение.

Услугата е факт от края на месец януари и работи с пълната си функционалност през Интернет чрез мобилно приложение за телефони с мобилни платформи Android, iOS и Windows Mobile, както и стационарни и преносими компютри чрез уеб базирано приложение, достъпно през уеб браузър на адрес 112. mvr.bg.

19 фев 2019

МВР ще продължи последователната си работа в посока развитие и усъвършенстване на системата 112

Искам да ви уверя, че Министерството на вътрешните работи ще продължи последователната си работа в посока развитие и усъвършенстване на системата 112, за да гарантира в най-висока степен живота, здравето, сигурността и имуществото на гражданите в риск

Искам да ви уверя, че Министерството на вътрешните работи ще продължи последователната си работа в посока развитие и усъвършенстване на системата 112, за да гарантира в най-висока степен живота, здравето, сигурността и имуществото на гражданите в риск. Убеден съм, че надграждайки постигнатото, ще виждаме добри резултати, защото обединените усилия на Министерството на вътрешните работи, на всички министерства и институции, имащи отношение към защитата и сигурността, комуникационната свързаност между тях и имплантирането на иновативни решения ще гарантират още по-качествена европейска услуга 112. Това каза при откриването на Европейския ден на телефон 112 зам. - министърът на вътрешните работи Красимир Ципов. Той пожела на служителите от Национална система 112 да бъдат все така отдадени на високохуманната кауза да помагат.

В обръщение към гостите и колегите си директорът на ДНС 112 Цветомир Цеков маркира предизвикателствата пред системата - изграждането на центрове за приемане на спешни повиквания от ново поколение (NG112), свързани в електронна съобщителна мрежа, осигуряване на широколентов обмен на информация в мрежата на 112 - видео, данни и глас - и надграждане с нови съвременни услуги в съответствие с Директивата за универсалната услуга – Европейския кодекс за електронни съобщения. Тези усъвършенствани процеси и процедури ще предоставят възможности за бърз и структуриран обмен на данни, предавани в реално време чрез всички канали, IP достъп до спешния телефон; видео повиквания; достъп до системи за видео наблюдение; логическа и комуникационна IP свързаност с Центрове за управление на трафика; достъп до 112 на интелигентни терминални устройства, като интелигентни дефибрилатори на места с висока обществена концентрация, датчици за охрана, противопожарни интелигентни сензори и много др. С подписания договор за възобновяване работоспособността на системата са внедрени редица подобрения - усъвършенствана ГИС система, позволяваща лесно и бързо въвеждане на координатите на обаждащия се, работа с един електронен картон на всички служби за спешно реагиране и други. Осигурена е и възможността за надграждане на системата 112 с нови функционалности и услуги като услугата еCall, която стана факт от миналата година, а от края на месец януари е факт и услуга, осигуряваща достъп на хората със слухови и/или говорни увреждания до Единния европейски номер за спешни повиквания, съобщи Цеков.

Благодарности за добрата организация и експедитивността на служителите на Национална система 112 отправи и председателят на Българския червен кръст Христо Григоров: Спасяването на човешки живот до голяма степен зависи от бързината на реакция на отговорните структури. Тук е мястото на 112, защото те са основен координатор. Благодарим на ръководството на МВР и на дирекцията за това, че бе създадена структура, която помага на всички.

С новите технически решения и предизвикателства пред системата 112 и нововъведената услуга, осигуряваща достъп на хората със слухови и/или говорни увреждания до Единния европейски номер за спешни повиквания гостите запознаха Елена Паскалева, началник на РЦ 112 Кърджали и Марина Велинова, началник отдел АОСП.

„Постигнахме невероятно ниво на чат и видеоинформация, за нас това е много важно, когато става дума за комуникацията в глуха среда“, заяви и председателят на младежката организация към Съюза на глухите в България Росица Караджова, която изтъкна постигнатото от съвместната работа по създаването на услуга, осигуряваща достъп на хората със слухови и/или говорни увреждания.

В присъствието на началника на кабинета на министъра на вътрешните работи Михаил Златанов, ръководители на главни дирекции и на дирекции в МВР, председателя на Съюза на глухите в България Николай Нинов, заместник-министър Красимир Ципов връчи на 16 служители на Дирекция „Национална система 112“ грамоти от административния секретар на МВР. Наградата е за образцово изпълнение на служебните задължения. Други 13 служители на дирекцията получиха писмена похвала от инж. Цветомир Цеков.

През 2018 г. в националната система 112 са приети 3 663 790 повиквания, от които 1 918 861 с конкретни искания на граждани за оказване на помощ (реални сигнали). Към службите за спешно реагиране са изпратени 1 379 828 инцидента.

Наблюдава се тенденция на намаляване броя на приетите повиквания – 10% по-малко през 2018 г. спрямо 2017 г. Това се дължи на проведените информационни инициативи за разясняване предназначението на телефон 112 и на предприетите мерки от ДНС 112 и ОД/СДВР на МВР за търсене на отговорност и издаване на наказателни постановления на граждани, които злоумишлено използват телефон 112. Същевременно намалява броят на регистрираните сигнали – с 3% за 2018 г. спрямо предходната година, което е вследствие на намаляващия брой повторни повиквания за един и същ инцидент. Нараства делът на регламентираните повиквания от приетите повиквания – 47% за 2016 г., 50% за 2017 г. и 52% за 2018 г.

11 фев 2019

Системата 112 се утвърди като важен инструмент на обществената сигурност и безопасност

През десетте години Националната система 112 разширяваше своя обхват, набираше популярност и днес можем да кажем, че българските граждани имат рефлекса да използват спешния телефон, защото знаят, че той е най-прекият път за получаване на помощ в извънредна ситуация. Системата 112 се утвърди като важен инструмент на обществената сигурност и безопасност с високото обществено доверие. Това посочва в приветствието си към служителите на Дирекция „Национална система 112“  министърът на вътрешните работи Младен Маринов, което беше прочетено от зам.-министър Красимир Ципов на церемония по отбелязване на десетата годишнина от старта на пълното национално покритие на европейския телефон 112 е над С думи на благодарност към служителите на Дирекцията “ се обърнаха директорът на „Национална система 112” Цветомир Цеков и заместник-министър председателят Валери Симеонов.

За професионализъм и бърза реакция при предаване на спешни сигнали с грамоти от министъра на вътрешните работи, административния секретар на МВР и директора на Национална система 112 бяха отличени 22 служителите от ДНС 112.

На празника присъстваха и заместник-министърът на здравеопазването д-р Бойко Пенков,  административният секретар на МВР Бойко Славчев, ръководители и директори на държавни и обществени структури. Специален гост на тържеството беше Валери Симеонов -заместник министър-председател по икономическата и демографската политика.

В рамките на събитието бяха организирани информационни кътове и презeнтации, визуализиращи работата на системата 112 и на службите за спешно реагиране. Съпътстваща инициатива беше изложба-базар с изработени от служителите на „Национална система 112” експонати, чиято цел е набраните средства да бъдат преведени по единната банкова сметка за подпомагане децата на загиналите и пострадали при изпълнение на служебните си задължения служители от системата на МВР.

В периода 30 септември 2008 г. – 31 юли 2018 г. в Националната система 112 са приети 44 323 431 обаждания, от които 16 366 885 с конкретни искания за оказване на помощ (реални сигнали).

На смяна един оператор приема средно над 200 обаждания. Наблюдава се трайна тенденция на увеличение броя на регламентираните повиквания.

Регистрираните неверни сигнали към телефон 112 са едва 0,2%. Ниският процент се дължи на добрата операторска работа и координация със службите за спешно реагиране.

Гражданите, избиращи старите спешни номера (150, 160 и 166), които автоматично биват пренасочвани към 112, намаляват. През 2017 г. техният процент е под 3 от общия брой спешни обаждания. Най-често гражданите звънят на телефон 112 за спешна медицинска помощ, за престъпления против личността и собствеността, пътнотранспортни произшествия, пожари и със сигнали от компетентността на общинските администрации.

27 сеп 2018

Как работи телефон 112

Кога звъним на 112