МВР

ОД Перник

 

Пактически препоръки за пътна безопасност на децата през лятната ваканция – 2016 г.

15 юни 2016

Лятната ваканция е времето, което родители и деца, баби и дядовци чакат с нетърпение. Планират се семейни екскурзии и пътувания дори извън пределите на страната. Децата отиват на лагери или почивки със съученици и се учат на самостоятелност. Познаването на правилата за движението по пътищата е част от важните уроци, които не бива да се забравят през ваканциите и отпуските.
Опитът показва, че именно ваканционните дни карат и малки, и големи да се чувстват по-свободни и безгрижни и това ги води като участници в движението по пътищата до несъзнателно допускане на грешки, които не биха допуснали при други условия в ежедневието си.

ПРЕПОРЪКИ КЪМ ДЕЦАТА

ВИНАГИ:
 Когато играеш навън,
 когато си пеша или
 караш велосипед, ролери или скейт борд,
ИЗБИРАЙ места, които са далече от оживени улици с натоварено автомобилно движение.

Ако трябва ДА ПРЕСЕЧЕШ такава улица:
 при възможност премини В ГРУПА с приятели или
 застани до някой ВЪЗРАСТЕН ЧОВЕК, с когото при възможност да пресечеш платното;
 премини  само  при ЗЕЛЕН СИГНАЛ на светофара, а
 ако няма светофар – само когато платното е напълно свободно и НЯМА ПРИБЛИЖАВАЩИ от двете страни АВТОМОБИЛИ.

Никога НЕ ПРЕСИЧАЙ платното тичешком!
 Спри ДО БОРДЮРА,
 ОГЛЕДАЙ СЕ внимателно първо наляво, после надясно и
 стъпи на платното само КОГАТО НЕ ПРИБЛИЖАВАТ АВТОМОБИЛИ, които са опасно близо, и когато
 прецениш, че си В ПЪЛНА БЕЗОПАСНОСТ.
Не забравяй, че е крайно ОПАСНО да се пресича:
 на неопределени за това места – извън кръстовищата и пешеходните пътеки;
 между паркирани край платното автомобили – малкото дете поради ниския си ръст е невидимо за шофьора на приближаващия автомобил и се появява пред него, когато той вече не може да спре.

В повечето случаи пострадалите деца в момента на катастрофата са били пътници в автомобилите, карани от РОДИТЕЛИ, ПРИЯТЕЛИ или БЛИЗКИ.
Когато СЕ ВОЗИШ в  автомобил,
 седни на задната седалка и си постави обезопасителния колан;
 ако вече си навършил 12 години и седиш на предната дясна седалка, не забравяй да си поставиш предпазния колан, не чакай шофьорът да те подканя. Това ще бъде пример и за него да постави колана;
 ако  шофьорът управлява с прекалено голяма скорост и изпреварва рисковано,  направи му забележка; заради своята безопасност го помоли да намали скоростта.

ОТКАЗВАЙ да се возиш на:
 стари,
 неизправни,
 саморъчно сглобени мотопеди и мотоциклети, карани от твои неправоспособни приятели. Рискът от катастрофа е голям.

ПРЕПОРЪКИ  КЪМ ВОДАЧИТЕ

Никога НЕ ЗАБРАВЯЙ, че ДЕТЕТО:
 не е малък възрастен! Не трябва да очакваш от него логично и адекватно поведение;
 на и край платното във всеки момент е сериозна опасност и предпоставка за злополука;
 не мисли за безопасността си, защото е подвластно на своите емоции в играта.
Още при забелязване на деца на и край платното СЕ ПОДГОТВИ за предотвратяване на евентуална изненада, като:
 отнемеш газта,
 намалиш скоростта с готовност за спиране или спасителна маневра.
В НАСЕЛЕНИ МЕСТА, особено по оживени улици с търговски обекти, интензивно пешеходно движение и ограничена от паркирани автомобили видимост, се движи:
 със скорост И под максимално разрешената;
 с готовност за СПИРАНЕ при внезапна поява на дете.
Характерни места, където ВНЕЗАПНО СЕ ПОЯВЯВАТ ДЕЦА, са:
 спирките на обществения транспорт;
 сигнализираните пешеходни пътеки;
 между паркирани автомобили;
 отсечки, преминаващи покрай паркове и  градинки. 

ПОМНИ:
 Ако през платното притича дете, очаквай излизане на друго дете!
 Ако на платното изскочи топка, след нея ще изскочи дете.
 Ако наблизо има деца, може внезапно през платното към тях да се втурне друго.
 Трябва да осъществиш визуален контакт с детето, което се кани да пресече платното! То не винаги пресича на пешеходна пътека!
 Ако детето се колебае дали да пресече, по-добре намали скоростта, спри и му дай знак с ръка да пресече спокойно, но непременно погледни в огледалото за обратно виждане дали в този момент зад теб в съседната лента не приближава с висока скорост друг автомобил, чийто шофьор е решил да те изпревари. Той може да не е видял детето и може да го блъсне, затова подай разбираем за другия водач сигнал, че на пътя нещо се случва.
 Ако застигнеш група деца, които неправилно се движат отдясно по платното, с гръб към твоя автомобил, намали скоростта. Трябва да се убедиш, че те са възприели приближаването на автомобила ти. Подай къс сигнал с клаксона, за да съобщиш за приближаването си. Ако децата не реагират, повтори. Ако едно от тях обърне глава и види автомобила, това още не означава, че и останалите са го възприели. В последния момент някое от децата може да изтича на платното пред автомобила.
 Децата нелогично се плашат повече от по-големите, товарни автомобили, макар че са по-бавни, а не толкова от леките, които всъщност са по-опасни, защото се движат с по-голяма скорост. Ако си зад волана на лек автомобил, ти си в по-голям риск да блъснеш дете. Компенсирай тази опасност с по-ниска скорост.
 В малките градчета и селата много често неправомерно деца управляват каруци. Бъди много предпазлив. Макар каруцата да е спряла на кръстовището и да изглежда, че ще зачете твоето предимство, очаквай тя да потегли неочаквано и да ти затвори пътя.
 В населените места и близо до тях деца управляват мотопеди и съвсем неправомерно – мотоциклети, най-често стари, технически неизправни. Децата, които ги карат, в повечето случаи са неправоспособни и не използват предпазни каски. Често те предприемат най-неочаквани маневри: не спират и не пропускат превозните средства с предимство; правят неочаквани завои наляво. Заобикаляй ги със съобразена скорост. 
 При застигане на деца на велосипеди (които обикновено не се движат едно зад друго, а в група) намали скоростта значително и ги заобиколи  на  възможно най-голяма странична дистанция в очакване някое от тях да направи внезапно завой наляво към автомобила ти. Бъди много предпазлив към деца, които се возят по две на един велосипед. Те са много нестабилни върху колелото, трудно пазят равновесие и не следват права линия, спират трудно и на дълго разстояние, може да паднат пред автомобила точно когато ги заобикаляш.

ПРЕПОРЪКИ КЪМ РОДИТЕЛИТЕ

Когато през ваканцията детето е САМО У ДОМА и БЕЗ НАДЗОР от страна на възрастен, а РОДИТЕЛИТЕ СА НА РАБОТА, детето е в опасност и вкъщи, и при игрите навън. НАЙ-ДОБРЕ е:
 да се осигури контрол и надзор от възрастен;
 родителите да отделят време и да разговарят с детето си, като проучат къде и с кого ще играе, когато ги няма.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО Е:
 родители и деца ЗАЕДНО да огледат подходящите места в квартала, които са  по-далеч от улици с интензивно движение на автомобили, както и
 най-опасните места, където детето не трябва да играе.

Много е рисковано дете под 7-годишна възраст да кара велосипед и не е допустимо то да бъде оставяно без надзор на възрастен навън. Твърде опасно е и за по-големите – 10-12-годишни. Ако няма кой да наблюдава малкото дете навън, по-добре е да се получи споразумение велосипедът да се кара само в присъствието на родителите.
Ако детето ви ще кара велосипеда, когато отсъствате от вкъщи, преди да дадете своето съгласие:
 заедно огледайте подходящите безопасни за това места в квартала – алеи, градинки, улици, затворени за движение;
 уточнете с кои деца ще кара велосипед и поговорете с най-голямото от групата, като му гласувате доверие да насочва и контролира по-малките да не излизат на опасните улици с интензивно движение.
Ако забележите опасна игра на деца на и край платното, която ги поставя в риск да пострадат при пътна злополука, не оставайте безучастни – направете забележка по подходящ начин, обяснете на децата опасността и ги отклонете от риска.
Децата до 14-годишна възраст са най-застрашени да попаднат в злополука като пешеходци. Насочете вниманието на детето си към най-важното изискване: никога да не прекрачват бордюра и да не стъпват на платното, преди да са се огледали първо наляво, после надясно дали не приближава автомобил. Дори да им се струва, че автомобилът е далече, по-добре е да го изчакат и да пресекат едва когато платното е напълно свободно. Обяснете им, че най-опасни са леките автомобили, защото се движат по-бързо от товарните и автобусите.
Опасността е голяма и когато детето играе навън и е извън надзора на възрастен. Огледайте заедно с детето и неговите приятели местата, на които възнамеряват да играят през ваканционните дни, и определете най-безопасните площадки и участъци.
Много са пътните злополуки с тежки последици поради управление  на мотопеди и мотоциклети от непълнолетни. Някои родители дори се гордеят, че малкият им син или дъщеря вече кара мотопед, мотоциклет, неосъзнавайки голямата опасност. Ако вашият син, дъщеря или близък кара мотопед или мотоциклет, без да е правоспособен, при това ако МПС е технически неизправно, водачът е в голям риск да пострада, независимо че управлява в собственото населено място или близо до него. Тъкмо в малките населени места, по улиците в тях и в близост до тях стават най-тежките катастрофи с такива водачи. Не забравяйте, че скутерите са всъщност мотопеди и за тяхното управление се изисква правоспособност (категория “М”) и ползване на защитна каска от водача. Направете всичко възможно да не допуснете неправоспособни малолетни и непълнолетни да управляват моторни превозни средства. Ако  не е по силите ви, потърсете съдействие от полицията чрез телефон 112, за да предотвратите потенциално нещастие.
При превозване на малки деца в автомобила, спазвайте непременно законовото задължение да ползвате за това обезопасителни системи за деца  (седалки и столчета).

          
СТАТИСТИЧЕСКИ ДАННИ:

През 2015 г. само от началото на юни до края на септември в страната са регистрирани 2864 тежки пътнотранспортни произшествия, при които са загинали 287 и са ранени 3585 (от които 2676 леко и 909 тежко ранени) граждани. През същия период на 2014 г. тежките ПТП са били 2750 – със 114 по-малко, загиналите са били 257 – с 30 по-малко, а ранените са били 3441 – със 144 по-малко.
От загиналите през четирите летни месеца на 2015 г. при тежки ПТП 287 участници в движението по пътищата 153 (53,31%) са водачи, 81 (28,22%) – пътници, а 52 (18,12%) – пешеходци. Има и 1 (0,354%) загинал работник на пътя.
През същия период на 2015 г. в страната са загинали 14 деца и са били ранени 494:
- пътници – 7 загинали и 216 ранени (за 2014 г. – 10 загинали и 236 ранени);
- пешеходци – 6 загинали и 160 ранени (за 2014 г. – 2 загинали и 145 ранени);
- водачи – 1 загинал и 118 ранени (за 2014 г. – 3 загинали и 111 ранени).
Броят на загиналите деца-пътници съставлява 50,00% от всички загинали деца през отчетния период на 2015 г., а броят на ранените деца-пътници – 43,72% от всички ранени деца през отчетния период на годината.
     
ПТП с деца през периода м. юни – м. септември 2015 г.

Възрастови групи Водачи Пътници Пешеходци Общо   Общо 
 Загинали Ранени Загинали Ранени Загинали Ранени Загинали Ранени
под 6 години 0 2 1 47 1 34 2 83
от 6 до 9 г. 0 15 2 45 2 35 4 95
от 10 до 14 г. 0 46 3 54 1 52 4 152
от 15 до 17 г. 1 55 1 70 2 39 4 164
Общо деца до 17 г. 1 118 7 216 6 160 14 494

По оперативни данни през първите четири месеца на 2016 г. в страната са регистрирани 2018 тежки ПТП, при които са загинали 176 и са ранени 2440 (от които 1781 леко и 659 тежко ранени) граждани. През същия период на 2015 г. тежките ПТП са били 1969 – с 49 по-малко, но загиналите са били 201 – с 25 повече, а ранените са били 2407 – с 33 по-малко.
При тежки ПТП през първите четири месеца на 2016 г. са загинали 10 и са били ранени 268 деца:
- пътници – 6 загинали и 137 ранени (за 2015 г. – 3 загинали и 99 ранени);
- пешеходци – 2 загинали и 96 ранени (за 2015 г. – 2 загинали и 113 ранени);
- водачи – 2 загинали и 35 ранени (за 2015 г. – 1 загинал и 24 ранени).
Броят на загиналите деца-пътници съставлява 60,00% от всички загинали деца през отчетния период на 2016 г., а броят на ранените деца-пътници – 51,12% от всички ранени деца през отчетния период на годината. От друга страна, броят на ранените при тежки ПТП деца-пешеходци е намалял от 113 на 96 в сравнение със същия период на миналата година. В 5 от 6 случая, при които при ПТП са загинали деца-пътници, пътните инциденти са настъпили, като водачите са самокатастрофирали, блъскайки се в дърво (3 бр.), в мантинела (1 бр.) и преминавайки през спирка на градския транспорт – в стълба на рекламен билборд (1 бр.). В един от случаите смъртта е настъпила в следствие на движение на водача на автомобила, в който детето е било пътник, с несъобразена с пътните (дясна крива) и атмосферните условия (проливен дъжд) скорост, навлизане в лентата за насрещно движение и челен удар с насрещно движещ се автобус.

ПТП с деца през първите четири месеца на 2016 г.

Възрастови групи Водачи Пътници Пешеходци Общо   Общо 
 Загинали Ранени Загинали Ранени Загинали Ранени Загинали Ранени
под 6 години 0 2 2 23 0 14 2 39
от 6 до 9 г. 0 5 0 23 1 19 1 47
от 10 до 14 г. 0 6 0 47 1 45 1 98
от 15 до 17 г. 2 22 4 44 0 18 6 84
Общо деца до 17 г. 2 35 6 137 2 96 10 268


 

 23 май 2017 | 16:49