МВР

ГД "Национална полиция"

 

Новини

До 23 септември е в ход операция за нерегламентирано ползване на мобилни телефони по време на управление на МПС

От 17 до 23 септември на територията на страната се провежда специализирана полицейска операция за установяване на водачи, които управляват моторни превозни средства и успоредно с това използват мобилни телефони без устройство, което позволява провеждането на разговор без участието на ръцете. Тя се прави по линия на Европейската мрежа на службите на пътна полиция TISPOL и подобни проверки има на територията на всички страни от Европа. „Говоренето по телефон без т. нар. хендсфри не е от най-често срещаните нарушения, но има водачи, които по време на движение водят разговори без такова устройство. От началото на годината до 30 август са установени 1040 случая“, обясни пред журналисти главен инспектор Петър Соколов от отдел „Пътна полиция“, ГДНП. Той припомни, че законът предвижда за говорене по телефон без устройство, което позволява водене на разговор без участието на ръцете на водача, санкция от 50 лева. Освен това в Наредбата за определянето на  максималния размер на контролните точки е предвидено отнемането на 6 контролни точки.

Главен инспектор Соколов припомни пред журналистите, че утре е Европейският ден без загинали на пътя. Той призова водачите да влязат в страницата на проекта EDWARD и да се запознаят със съдържанието му, където има редица препоръки за безопасно шофиране. Там също водачите могат да попълнят формуляр и да направят обещание, чиято крайна цел е подобряване на пътно-транспортната обстановка.

 

18 сеп 2018

В ход е операция за контрол на използването на мобилни телефони от водачите на МПС

От днес до 23 септември е в ход специализирана полицейска операция за недопускане използването на мобилни телефони от водачите на моторни превозни средства. Тя се провежда по линия на Европейската мрежа на службите на Пътна полиция TISPOL и подобни проверки ще има на територията на всички страни от Европа.

Целта на операцията е водачите да осъзнаят последствията от пренебрегването на законовите изисквания. Съгласно чл. 104а от Закона за движение по пътищата на водача на моторно превозно средство е забранено да използва мобилен телефон по време на управление на превозното средство, освен чрез устройство, позволяващо използването на телефона без участието на ръцете. Санкцията, предвидена по закон за нарушителите, е глоба от 50 лева.

17 сеп 2018

С час по пътна безопасност започна учебната година за първокласниците от столичното 140 СОУ

Първокласниците прекрачиха за първи път училищния праг заедно с полицейски служители от Главната дирекция „Национална полиция“. Инспекторите Мария Ботева, Атанас Терзиев и младши автоконтрольорът Даниела Колева от отдел „Пътна полиция“ и инспектор Ваня Славчева от сектор „Детска престъпност“ придружиха децата в класните стаи. В непринуден разговор с тях им посочиха колко опасни са част от улиците около училището и им обърнаха внимание как да пресичат, за да не пострадат. Първокласниците получиха по един светлоотразител с форма на жилетка, който родителите им да закачат на раниците, за да са по-лесно забележими през тъмните часове. Децата се зарадваха и на книжките за оцветяване, изработени като част от кампанията, посветена на Европейския ден без загинали на пътя и носеща послания по пътна безопасност за най-малките.  Светлоотразителни жилетки получиха и учителите на малките деца, които  ще са им нужни, когато заедно с децата предприемат разходка в града.

17 сеп 2018

Днес в България ще бъде почетена паметта на мотоциклетистите, станали жертви на пътно-транспортни инциденти

Днес в България ще бъде почетена паметта на мотоциклетистите, станали жертви на пътно-транспортни инциденти. В София е предвидена проява, която ще се състои пред Националния исторически музей от 12 часа. Освен в столицата, подобни прояви са предвидени в още 20 града – подробности може да научите тук.

Главната дирекция  „Национална полиция“ е партньор в социалната мотокампания „Ние сме хора, не „донори“, инициирана от самите мотоклубове. Акцентите в нея са да се апелира за повече култура на пътя и да обърне внимание на самите мотоциклетисти, които са сред уязвимите участници в движението. Никога водачите леки и товарни автомобили не бива да забравят, че придвижващите се на двуколесни машини, не са защитени като тях. Каските, нагръдниците и наколенките не могат да се сравняват със здравината на купето. Винаги трябва да внимават когато се разминават с тях и да следят за безопасната странична дистанция. 

Мотосезонът в момента е към края си,  но каква е равносметката до момента? За периода от началото на годината до 7 септември у нас са регистрирани  236 пътно-транспортни инциденти с участието на мотоциклетисти, при които са загинали и ранени участници в движението по пътищата. Броят  на тези тежки катастрофи през периода е най-нисък спрямо същия период на предишните две години. За същия период на 2017 година инцидентите с мотоциклетистите са били 259, а през 2016 – 309.

 

Година

ПТП

2018

236

2017

259

2016

309

 

За същия период на 2018 година у нас 31 водачи на мотоциклети са загубили живота си при тежки ПТП. Броят на загиналите е относително постоянен за последните три години. През 2017 г. и 2016 г. на територията на страната в тежки пътни инциденти са загинали съответно 30 и 31 водачи на мотоциклети.

При травматизма има леко подобрение. От началото на тази година до 7 септември ранените водачи на мотоциклети са 342. През същия период на 2017 година пострадалите са били 383, а през 2016 г. – 411.

 

Година

Загинали

Ранени

2018

31

342

2017

30

383

2016

32

411

 

 

Каква е картината по области? До 31 август 5 са случаите на територията на ОДМВР- Пловдив, при които има загинал мотоциклет. В същото време ранените там са 50. В ОДМВР- Варна загиналите мотоциклетисти са 4, а ранените 41. На територията на ОДМВР-Перник има регистрирани 3 смъртни случая при ПТП с мотоциклет. Няма загинали мотоциклетисти на територията на 9 областни дирекции. Това са Бургас, Габрово, Кърджали, Кюстендил, Плевен, Разград, Стара Загора, Шумен и Ямбол.

 

16 сеп 2018

Препоръки към велосипедистите за безопасно движение по пътищата на страната

 

 

Велосипедът е удоволствие, велосипедът е добър избор за придвижване в съвременните градове, но  велосипедът е и ОТГОВОРНОСТ!
Уважаеми велосипедисти, за да бъде придвижването ви безопасно, има няколко прости правила и изисквания.


1Първото
 е всеки от вас да снабди велосипеда си с изправни светлини за през нощта. Работещият фар е задължителен (Закон за движението по пътищата, чл. 79, т. 3). Не пренебрегвайте тази препоръка! Вече се свечерява бързо. Дори и да не сте планирали да се прибирате по тъмно, програмата ви може да претърпи промяна и да ви се наложи да карате, когато е паднал здрачът. Ако нямате светлини, ставате уязвими за самите себе си, защото е трудно останалите участници в движението по пътищата да ви забележат. От друга страна, рискувате да не видите препятствие на пътя си.

Ако патрул на Пътна полиция ви спре и установи, че нямана изправен фар, ще бъдете санкционирани с глоба 50 лв. (чл. 183, ал. 4, т. 4), но по-важното е наистина да имате работещ фар и така да гарантирате собствената си безопасност. 


2Второто изискване към вас е да имате светлоотразители. Според изискванията на ЗДвП (чл. 79, т. 4) на велосипеда трябва да има поставен червен стоп отзад и светлоотразители (бели или жълти)  на спиците на предната и задната гума.

Липсата на светлоотразители ще ви струва глоба, ако ви спрат униформени на пътя. Законът за движението по пътищата е категоричен – ако светлинните устройства или светлоотразители липсват или са неизправни, нямаш право да се движиш с това ППС през нощта (чл. 101, ал. 3, т. 8). Глобата е 50 лв. ( чл. 183, ал. 4, т. 4). Но пак напомняме, че тези аксесоари гарантират ВАШАТА БЕЗОПАСНОСТ на пътя.




3Третият 
елемент, задължителен за зимната ви подготовка, е наличието на светлоотразителна жилетка (чл. 80, т. 1). Не я пренебрегвайте, тя е малка, побира се дори в джоба, никога не я забравяйте. Според ЗДвП тя е задължителна в тъмната част на денонощието, при движение извън населените места и при намалена видимост. Знаете, през есента и зимата често падат мъгли, бързо се свечерява, а тази жилетка би била едно от най-добрите ви средства за „защита“.

Знайте, че липсата на светлоотразителна жилетка при проверка ще ви струва 10 лв. (чл. 183, ал. 1, т. 5).

Четвъртият елемент от задължителната ви подготовка за безопасно движение с велосипед е звънецът (чл. 79, т. 1 и 2 от ЗДвП). Липсата му също се наказва с глоба. Размерът й е:

- от 20 до 150 лева, ако е създадена непосредствена опасност за движението (чл. 180, ал. 1, т. 1 от ЗДвП);

- 30 лева при неизправност или повреда, която може да застраши сигурността на движенето (чл. 183, ал. 3, т. 7 от ЗДвП).

Петото, но не по важност нещо, на което задължително трябва да обърнете внимание, са спирачките. Проверете ги и ако не са изправни, се обърнете към механик. Подгответе се за движение с велосипед.
4

Не забравяйте, че съгласно ЗДвП на автомагистралите, скоростните и автомобилните пътища нямате право да се движите с пътни превозни средства като велосипеди (чл. 55, ал. 1 и чл. 60 от ЗДвП). Глобата може да бъде:

  • 150 лв., ако не спазвате предписанието на пътните знаци, ако от това е създадена непосредствена опасност за движението (179, ал. 1, т. 5 от ЗДвП) или
  • 30 лева, ако навлезете след знак, забраняващ влизането на съответното пътно превозно средство (чл. 183, ал. 3, т. 5 от ЗДвП).

Освен изброените дотук неща, добре е да използвате каска и други протектори за ръцете и краката. Те не са задължителни, но ползването им е препоръчително.

 

14 сеп 2018