МВР

ОД Ямбол

 

Продължават опитите за измами по телефона

     Измамниците се представят за близки, роднини, бизнесмени и дори за полицейски служители.

     Престъпниците подбират жертвите си главно сред хората от третата възраст, като разчитат на тяхната наивност, доброта и отзивчивост. На стационарния домашен телефон на възрастни хора звъни човек и се представя за техен познат или далечен роднина от друг  град, като в повечето случаи ги предизвиква те да споменат някакво име и ги разпитва за близките им. Обяснява, че е капарирал  някаква стока (напр. ремъци, лагери, маслени рафинатори, игли за маслобойни и др.), но е възпрепятстван и не може да пътува. Моли “своите  роднини” за услуга – да отидат до съответната фирма, да доплатят и вземат стоката, като обещава до няколко дни да им възстанови парите и транспортните разходи и да си прибере закупените детайли. Обикновено измамникът изпраща потърпевшия в друго населено място, където уж ще го чака представител на фирмата – продавач. Там гражданинът заплаща определена сума ( над 1000 лв.) и получава стоката – най-често негодни, бракувани детайли и машинни части с лош вид и опаковка. Потърпевшият изчаква няколко дни и след поредица неуспешни опити да се свърже с лицето, поръчало покупката, се явява в полицията. Като създават у хората убеждението, че правят услуга на свой познат или роднина, измамниците си осигуряват получаването на значителни суми. В много случаи измамените продължават безрезервно да вярват, че са помогнали на свой близък, дори и след подаване на жалба в полицията. 

     При втория “сценарий” измамниците се обаждат на домашните телефони на възрастни хора и се представят като техни племенници, без да назовават името си. В много от случаите потърпевшите сами назовават името на свой племенник и питат “Ти ли си?. Измамникът се възползва от заблудата, която вече е създал и започва да убеждава своя “роднина”, че има финансови затруднения, а му се налага да провежда телефонни разговори. Помолва го да  закупи ваучери на различни мобилни оператори и да му продиктува идентификационните номера.  Убедителен и находчив, мнимият роднина  успява да провокира у потърпевшите съчувствие и в желанието си да помогнат на близък човек, те изпълняват “молбите” му. Характерно при тези случаи е, че измамниците разполагат предварително с телефоните на потърпевшите.

     В третия сценарий на домашния телефон на потърпевшия се обажда човек, който се представя за негов близък, работещ в друга страна. Обяснява, че е изгубил парите си, а трябва да пътува за България, да постъпи на лечение или да плати нанесена от него щета при катастрофа и моли “роднината” да му помогне с определена парична сума (от 300 до 1000 лв.)  Предлага на тъжителя да предаде парите на  негов приятел, или на изпратен от него таксиметров шофьор, за да  му  “спестят разкарването” до кредитна институция за изпращане на сумата по банков път.

     При четвъртия вариант  - непознат се обажда на мобилни или домашни телефони  и се представя за служител на МВР. Обикновено обаждането е рано сутрин.  “Полицаят” назовава името на тъжителя и му разпорежда веднага щом затвори, да му позвъни на определен мобилен телефон, за да си спести проблеми с прокуратура, следствие и т.н. Мнимият служител се стреми да задържи гражданина на линията колкото е възможно по-дълго. Убеждава го, че е извършил административно нарушение, за което дължи глоба. Глобата може да заплати по два начина – като се яви в съответното РУ или като закупи ваучери към  определени мобилни оператори и му издиктува серийните номера. Сънен, притеснен и объркан, тъжителят обикновено изпълнява всичко, което “служителят на реда” му разпорежда. Полицията съветва гражданите, ако им бъде отправена подобна молба, да не се доверяват само на телефонното обаждане, колкото и логично и убедително да им звучи то. За да се уверят в самоличността на своя “познат”, да настояват за лична среща, да питат за характерни имена и събития, които лицето би трябвало да знае, да търсят обратна връзка с него, да се свържат с други общи познати и роднини. В никакъв случай да не приемат да правят разплащания чрез трети лица или в други градове – подобно настояване е почти сигурен белег, че ще бъдат измамени.
     При всяко съмнително обаждане, преди да предприемат закупуване на ваучери или превеждане на суми, поискани по телефона от роднини, познати или от "служители на полицията", гражданите биха могли да се посъветват с полицейския си инспектор или да позвънят на тел. 112 или 166.