МВР

Пътна полиция

 

Възрастните хора като водачи

През последните години населението във всички индустриално развити страни по света постепенно застарява. България не е изключение от този процес. В следващите години делът на възрастните водачи ще се увеличава пропорционално на дела им в общия брой на населението. Затова те, като особени участници в движението, на които трябва да се обърне специално внимание, е нужно да знаят някои най-основни неща, за да бъдат безопасни участници в движението.

 

Зрение
За да карате безопасно, Вие се нуждаете от добро зрение. Когато остареете, можете да очaквате следните изменения:

  • очите губят способността си да променят фокуса бързо
  • периферното зрение се стеснява
  • ретината Ви става по-нечувствителна към светлината. Един водач на 60 г. се нуждае от три пъти повече светлина отколкото един юноша, а също така ще му отнеме двойно повече време да се пригоди от светла към тъмна среда.

Правете си редовни очни прегледи, най-малко на всеки 2 години, а и по-често, ако забелязвате, че зрението Ви се променя бързо.

Слух
Слухът е едно много важно за безопасното шофиране сетиво. Поради отслабен слух е възможно да не чуете звукови знаци на други участници в движението. При съмнения за отслабване на слуха посетете лекар и при нужда се снабдете със слухов апарат.

 

Лекарства
Някои лекарства могат да Ви направят твърде сънливи или разсеяни, за да карате безопасно. Внимателно четете листовките на лекарствата - както лекарствата за свободна продажба, така и тези с рецепта могат да причинят сънливост.
Говорете с лекаря или аптекаря си дали е позволено да шофирате докато вземате съответно лекарство.
Когато започвате да вземате ново лекарство, 3-4 дни не шофирайте. Странични ефекти като сънливостта са най-силни в началото на лечението и отслабват с течение на времето, когато тялото Ви свикне с лекарството.
 

Сън
Карането в сънливо състояние е често срещана причина за пътнотранспортни произшествия. Шофирането в такова състояние е също толкова опасно, колкото и карането в нетрезво състояние. За да не заспите на волана:

  • Наспете се добре през нощта преди пътуването
  • Не шофирайте късно през нощта, когато организмът е настроен за почивка
  • Избягвайте карането в ранния следобед
  • Не шофирайте след като сте били будни повече от 15 часа

Ако започнете да се чувствате сънени докато шофирате:

  • спрете
  • паркирайте и дремнете. Дори не повече от 15-20 мин. могат да възстановят бдителността Ви
  • излезте от колата и се раздвижете
  • пийнете кофеинова напитка

Изследванията показват, че отварянето на прозорците и включването на радиото не намаляват сънливостта, дори и да Ви се струва, че това е така. Други изследвания сочат, че никога не можете а предвидите точно в кой момент ще заспите на волана. Така че, ако чувствате, че Ви се спи, спрете при първа възможност.

 

Тежък трафик
Ако движението е интензивно, по-добре не карайте. Все пак, ако Ви се налага, не напускайте Вашата лента за движение, използвайте мигачите и бъдете търпеливи! Смяната на лентите може да е опасна, а освен това няма да достигнете до целта си по-бързо.

 

Пешеходци
Пешеходците, най-вече в града, представляват особена опасност за възрастните водачи - те са непредсказуеми. Въпреки че повечето от тях използват пешеходните пътеки, трябва да сте особено внимателни за онези, които не ги използват. Някой може да изскочи внезапно, за да притича в последния момент през улицата докато светофарът все още е зелен.
Внимавайте за колоездачи и скейтбордисти, които обикновено се движат по-бързо от ходещите или тичащите.

Пешеходците ВИНАГИ имат предимство!
При спиране на червен сигнал на светофар не блокирайте пешеходната пътека!