МВР

Пътна полиция

 

ПРАКТИЧЕСКИ ПРЕПОРЪКИ

За водачи на мотопеди и мотоциклети

 

През 2017 г. при общо 6888 ТПТП броят на общо загиналите водачи е 341, а на общо ранените водачи – 3790. От общо 341 загинали водачи 73 са на двуколесни ППС, а от общо 3790 ранени водачи – 950 са на двуколесни ППС. Разпределението е следното:

 

2017 г.
Водач на 2-колесно ППСЗагиналиРанени
Велосипедист22349
Мотопедист10120
Мотоциклетист - общо:41481
От   тях:  
водач на мотоциклет39453
водач на мотоциклет до 125 см3 08
водач на мотоциклет над 125 см3 220

 

В началото на мотосезон 2018 г. „Пътна полиция“ се обръща с някои свои препоръки към уязвимите участници в движението по пътищата – мотоциклетисти и мотопедисти.

 

За техническата изправност

-       Не прави компромиси с техническата неизправност! При необходимост отложи пътуването до отстраняване на повредата!

-       Консултирай се с компетентни специалисти!

 

За екипировката

 

При всички случаи при падане от мотоциклет или мотопед и водачът, и спътникът му падат и се удрят о земята, в бордюра, в стълба, в дървото, в стената или в друго превозно средство.

 

ЗАТОВА:

-       Използвай защитна каска!

-       Осигури каска и за спътника си!

-       Снабди се с подходящо облекло и други протектори!

 

За правоспособността

 

Управлението на мотопед или мотоциклет е свързано с навършването на определена възраст и придобиването на
правоспособност за съответната категория чрез полагане на изпити. Не се изкушавай да караш моторно превозно средство, ако нямаш свидетелство за управление за съответната категория. Това е административно нарушение, което се наказва по ЗДвП, а ако повториш нарушението – ще ти бъде потърсена наказателна отговорност. Голяма част от пътнотранспортните произшествия с двуколесни МПС са допуснати от неправоспособни водачи.

ЗАТОВА:  

-       Ако си неправоспособен, информирай се за изискванията за водач на МПС според Закона за движението по пътищата (ЗДвП)!

-       Осведоми се за административнонаказателната и за наказателната отговорност, която носиш при нарушения на ЗДвП!

-       Управлявай мотопед или мотоциклет само ако сте правоспособен водач!

 

За пътната настилка

 

Пътната настилка може да е неравна; след зимата – с остатъци от пясък, кал и малки камъчета особено в краищата на платното и на завои; след дъжд – хлъзгава и особено опасна. В населените места, твърде често на нови места, се изграждат изпъкнали изкуствени неравности и повдигнати кръстовища и пешеходни пътеки за предпазване на други уязвими участници в движението, каквито са пешеходците.

ЗАТОВА:

-       Бъди внимателен на завои и при движение в близост до края на платното!

-       Бъди подготвен за среща с непредвидени опасности!

-       Не забрявай да следиш за знаци и маркировка за изкуствени неравности и повдигнати пешеходни пътеки! Когато преминаваш през тях, намали скоростта и бъди внимателен – може да пресича пешеходец!

 

За скоростта и сигурността

 

В сравнение с останалите ППС двуколесните МПС са:

-       по-нестабилни,

-       по-незащитени и

-       по-незабележими.

Причините са свързани с балансиране на мотопеда/мотоциклета, ограничеността на предпазните средства, по-малкият им габарит и изкушението за движение с по-висока скорост. Особено опасни са приятелските надпревари и скоростните състезания („гонки”), които не са регламентирани или възникват случайно и внезапно и се провеждат извън обезопасени за целта трасета. Резките промени в скоростта и внезапните спирания, слаломите между превозните средства, атрактивните акробатични демонстрации и емоциално предизвиканите гонки с други МПС може да доведат до непредвидено произшествие и да застрашат и други участници в движението на пътя.

 

ЗАТОВА:

-   Избери уравновесен и неагресивен стил на управление!

-   Не нарушавай скоростните режими!

-   Не участвай в нерегламентирани състезания („гонки“)!

-        Избери подходяща за условията скорост и спазвай по-голяма дистанция.

-        При всички случаи си изгради навик да се пазиш сам на пътя. Не разчитайте другите участници в движението да правят това.

-       На мотопеда/мотоциклета си по-трудно забележим от водачите на леки или товарни автомобили особено ако попаднеш в така наречената „мъртва точка“ на огледалата за обратно виждане. Не забравяй, че поради по-малкия габарит на мотопеда/мотоциклета, по-голямата му маневреност и по-високата скорост, с която се движиш, си невидим за останалите.

В населените места най-често възникват катастрофи с уязвимите групи участници в движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни ППС. Бъди изключително внимателен при преминаване покрай:

-       спирки на градския транспорт,

-       детски площадки и градини,

-       училища,

-       лечебни заведения,

-       паркове и

-       при пресичане на кръстовища.

 

-       Не забравяй, че другите участници в движението на пътя не могат правилно да преценят реалната ти скорост и времето, за което ще ги достигнеш.

-       Непрекъснато следи движението около себе си с огледалата за обратно виждане.

-       Планирай времето си за пътуване на далечни разстояния така, че то да включва периодични почивки.

-       Не забравяй при пътуване в сумрак или през нощта да облечеш светлоотразителна жилетка.

-       При скоростни нерегламентирани състезания („гонки“) съществува огромен риск от пътен инцидент, в който да пострадаш не само ти, а и случайни минувачи – водачи на превозни средства и пътници в тях или пешеходци.

 

ЗАТОВА:

-       Управлявай МПС само ако си правоспособен!

-       Помни, че с мотоциклета или мотопеда си „НЕВИДИМ“!

-       Научи се да се пазиш САМ!

-       Пазите и другите уязвими участници в движението – пешеходците, и своите спътници!

-       Използвай светлоотразителни жилетки и елементи!

-       Движи се през пътни участъци, разрешени за управляваната от теб категория превозно срество!

-       Стигни до избраната крайна точка невредим!

 

За предимството, маневрите, дистанцията и изпреварването

 

Стабилността на две колела е по-голяма, когато:

-       културата на движение е по-висока;

-       има толерантност на пътя;

-       е взето правилно решение при маневра или изпреварване при спазване на достатъчно голяма и безопасна дистанция.  

-       Бъди търпелив спрямо превозните средства с предимство.

-       Преди да извършиш маневра, включвай достатъчно рано мигачите.

-       Не се движи в непосредствена близост до автомобила пред теб.

-       Не забравяй, че водачите на автомобили започват маневри завиване наляво или в обратна посока с  погрешното убеждение, че приближаващият мотоциклет е  достатъчно далече. Други често не поглеждат в огледалата за обратно виждане и дори не забелязват, че отзад ги застига или дори вече ги изпреварва мотоциклет.

-       В забранените за изпреварване участъци и при интензивно насрещно движение изпреварването е опасно и за теб, и за останалите.

-       Не потегляй веднага след светване на зеления сигнал на светофара. Мотоциклетът ускорява рязко и влиза в опасен конфликт с другите по-бавни участници в движението на пътя. Бъди много предпазлив, не навлизай с висока скорост и не изпреварвай автомобили в зоната на кръстовища.

-       Не увеличавайте скоростта с цел да „хванеш” зеления сигнал, който изтича – винаги може да се появи неправилно пресичащ пешеходец или шофьор на автомобил, който бърза да навлезе в кръстовището още на  жълт сигнал на светофара.

 

ЗАТОВА:

-       Осигурявай предимство и бъди толерантен!

-       Сигнализирай маневрите отрано!

-       Избери по-голяма и безопасна дистанция!

-       Бъди концентриран при изпреварване!

-       Предвиди опасностите на кръстовища!

 

Заотговорността и гражданската позиция

 

В основата на културата на движение по пътищата са както домашното/семейното възпитание, личният пример на родители и близки, така и обучението в училище, имитирането на чуждото поведение и подражанието на популярни личности. Нетърпимостта към нарушаването на законите, в т.ч. и на правилата за движение на пътя се възпитава и в семейството, и извън дома от цялото общество. Отговорно е поведението, когато всички участват в процеса на възпитание в безопасно поведение на пътя. Важно е да се отчете, че не само пътните полицаи може да въздействат на нарушителите и да контролират тяхното поведение.

Без да подозираш, ти може да се окажеш пример за поведение на по-малки свои близки, познати, съседи и дори непознати подрастващи. Винаги демонстрирай правилно поведение като участник в движението по пътищата. Не допускай юноши и младежи, които са неправоспособни или в явно нетрезво състояние, да управляват твоя или чужд мотопед/мотоциклет или други МПС. Дори да искаш да запазиш добрите си отношения с потенциални нарушители, реши кое е по-ценно за теб – предпазването от евентуален фатален инцидент или създаването на лъжеусещане, че всичко е наред. За предотвратяване на рискови пътувания потърси съдействие от  органите на реда („Пътна полиция”), като се обадиш незабавно на телефон 112.

 

ЗАТОВА:

-       Бъди пример за подражание!

-       Търси съдействие от всички компетентни държавни и местни органи и организации!

-       На телефон 112 подай сигнал за предотвратяване на пътни инциденти!

 

 

Отдел „Пътна полиция”

Главна дирекция „Национална полиция”

2018 г.

 

 

 

В ПОМОЩ НА МОТОЦИКЛЕТИСТА И МОТОПЕДИСТА

 

ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА

 

Чл. 5, ал. 2. Водачът на пътно превозно средство е длъжен:

1. да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни пътни превозни средства.

Чл. 55. На път, обозначен като автомагистрала или скоростен път със съответния пътен знак, е разрешено движението само на автомобили и мотоциклети, чиято конструктивна максимална скорост надвишава 50 km/h. Движението на други пътни превозни средства, както и движението на пешеходци, воденето на животни и навлизането на автомобили, теглещи пътни превозни средства с гъвкава връзка, е забранено.

Чл. 87. Забранено е:

2. тегленето на двуколесни пътни превозни средства и на мотоциклети с кош и използването им за теглене.

Чл. 100, ал. 1. Водачът на моторно превозно средство е длъжен да носи:

1. свидетелство за управление на моторно превозно средство от съответната категория и контролния талон към него;

2. свидетелство за регистрация на моторното превозно средство, което управлява и за тегленото от него ремарке;

3. документ за сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите за моторното превозно средство, което управлява, и за тегленото от него ремарке;

6. (нова - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., изм. - ДВ, бр. 2 от 2018 г., в сила от 20.05.2018 г.) документ, отразяващ датата за извършване на следващия периодичен преглед за проверка на техническата изправност, удостоверяващ, че моторното превозно средство, което управлява, и тегленото от него ремарке се допускат за движение по пътищата, отворени за обществено ползване.

Ал. 4. Водачът на моторното превозно средство е длъжен да поддържа:

1. табелите с регистрационния номер чисти и да не допуска поставянето върху тях на никакви предмети, материали и вещества;

2. устройствата за осветяване и светлинна сигнализация при маневри чисти, видими, регулирани и в изправност;

3. стъклата и огледалата чисти.

Чл. 104б. На водача на моторно превозно средство е забранено да:

1. организира или участва в нерегламентирани състезания по пътищата, отворени за обществено ползване.

Чл. 107. Пешеходец е всеки участник в движението, който се намира на пътя извън пътно превозно средство и не извършва работа по пътя. За пешеходци се считат и лицата:

2. които бутат велосипед, мотопед или мотоциклет.

Чл. 110. Извън населените места, при липса на банкет или тротоар или при невъзможност те да бъдат използвани, лицата, бутащи велосипед, мотопед или мотоциклет, са длъжни да се движат по платното за движение, като се придържат възможно най-близо до дясната му граница.

Чл. 133, ал. 2. Превозването на деца до 12-годишна възраст е забранено на задната седалка на мотоциклет или мотопед и на предната седалка на лек автомобил освен ако за детето е поставена допълнителна специална седалка.

Чл. 137е. Водачите и пътниците на мотоциклети и мотопеди използват защитни каски.

Чл. 147, ал. 1. (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г., изм., ДВ, бр. 51 от 2007 г., изм., ДВ, бр. 93 от 2009 г., в сила от 25.12.2009 г., изм., ДВ, бр. 2 от 2018 г., в сила от 20.05.2018 г.) Регистрираните моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета и пътните превозни средства, с които се извършват превози с атракционна цел, с изключение на пътните превозни средства на поделенията на въоръжените сили, специалните пътни превозни средства, предназначени за борба с пожарите, и пътните превозни средства с животинска тяга, подлежат на задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им изправност. Условията и редът за извършване на прегледа на превозните средства, с изключение на самоходните машини, колесните трактори с максимална конструктивна скорост, ненадвишаваща 40 km/h, и ремаркетата, теглени от тях, се определят с наредба на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията съгласувано с министъра на вътрешните работи.

Ал. 3. (Нова - ДВ, бр. 92 от 2005 г., в сила от 18.11.2005 г., предишна ал. 2, изм., ДВ, бр. 51 от 2007 г., изм., ДВ, бр. 54 от 2010 г., изм., ДВ, бр. 2 от 2018 г., в сила от 03.01.2018 г.) Пътните превозни средства подлежат на периодичен преглед за проверка на техническата им изправност, както следва:

5. на всеки две години – превозните средства от категории:

а) (В сила от 20.05.2018 г.) L3, L3e, L4, L4e, L5, L5e, L7, L7e и О1;

б) (В сила от 01.01.2023 г.) L1, L1e, L2, L2e, L6, L6e.

Чл. 150. Всяко пътно превозно средство, което участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, трябва да се управлява от правоспособен водач освен когато превозното средство е учебно и се управлява от кандидат за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство по време на обучението му по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 3 и при провеждането на изпита за придобиване на правоспособността по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 4.

Чл. 150а, ал. 1. (Нов - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 2 от 2018 г., в сила от 03.01.2018 г.) За да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, да не е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, както и свидетелството му за управление да е в срок на валидност, да не е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс и да не е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено.

Ал. 2. За определяне правоспособността на водачите моторните превозни средства се делят на следните категории, различни от тези по чл. 149, обозначени с латински букви:

1. категория АМ – мотопеди – двуколесни или триколесни превозни средства с конструктивна максимална скорост не по-висока от 45 km/h, както са определени в чл. 4, параграф 2, букви „а“ и „б“ от Регламент (ЕС) № 168/2013 (категория L1е и категория L2е), с изключение на тези с конструктивна максимална скорост, по-малка или равна на 25 km/h, и леки четириколесни превозни средства, както са определени в чл. 4, параграф 2, буква „е“ и приложение I от Регламент (ЕС) № 168/2013 (категория L6e);

2. категория А1 – мотоциклети;

а) мотоциклети с работен обем на двигателя не повече от 125 cm3, с максимална мощност не повече от 11 kW и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,1 kW/kg;

б) триколесни моторни превозни средства с мощност, която не превишава 15 kW;

3. категория А2 – мотоциклети с мощност, която не превишава 35 kW, и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,2 kW/kg, като удвоената реална мощност не е по-голяма от нетната мощност на двигателя;

4. категория А – мотоциклети и триколесни моторни превозни средства с мощност над 15 kW.

Чл. 151, ал. 1. Минималната възраст на водача за управление на моторно превозно средство е:

1. шестнадесет години – за управление на моторно превозно средство от категория АМ;

2. шестнадесет години – за управление на моторно превозно средство от категория А1;

3. осемнадесет години – за управление на моторно превозно средство от категория А2;

4. двадесет и четири години – за управление на моторно превозно средство от категория А, или:

а) двадесет години – ако водачът притежава свидетелство за управление на мотоциклет от категория А2 от не по-малко от две години.

Чл. 171. За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки:

1. временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач:

б) който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване - до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи;

д) който управлява моторно превозно средство с наложено наказание глоба, незаплатена в срока за доброволно заплащане - до заплащане на дължимата глоба;

е) който управлява моторно превозно средство без застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите – до предоставяне на сключена валидна застраховка;

ж) който при управление на моторно превозно средство навлиза след знак, забраняващ влизането на съответното пътно превозно средство при въведена временна забрана за движение извън населените места – за срок от един месец.

2. временно спиране от движение на пътно превозно средство:

а) до отстраняване на неизправността, когато пътното превозно средство е технически неизправно, включително и когато съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове или шумът са над установените норми или конструкцията му е изменена без съответното разрешение;

е) когато моторното превозно средство е със снети шумозаглушители – до отстраняване на неизправността;

м) на собственик, който допуска, организира или предоставя управлението на моторно превозно средство на лице за участие в нерегламентирани състезания по пътищата, отворени за обществено ползване, или ги ползва за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари – за срок три месеца;

н) на собственик, който управлява или допуска управлението на моторно превозно средство от водач в участък от пътната мрежа с въведена временна забрана за движение извън населените места – за срок три месеца.

Чл. 175, ал. 1. Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач, който:

1. управлява моторно превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места.

Ал. 2. За повторно нарушение по ал. 1 наказанието е лишаване от право да се управлява моторно превозно средство за срок от 1 месец до 1 година и глоба от 150 до 300 лв.

Ал. 3. Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.

Чл. 175а, ал. 1. Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок 12 месеца и глоба 3000 лв. водач, който организира или участва в нерегламентирани състезания по пътищата, отворени за обществено ползване, или ги ползва за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари.

Ал. 2. За повторно нарушение по ал. 1 наказанието е лишаване от право да се управлява моторно превозно средство за срок от три години и глоба 5000 лв.

Чл. 177, ал. 1. Наказва се с глоба от 100 до 300 лв.:

2. (изм. - ДВ, бр. 2 от 2018 г., в сила от 03.01.2018 г.) който управлява моторно превозно средство, без да е правоспособен водач, без да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е загубил правоспособност по реда на чл. 157, ал. 4, или след като свидетелството му за управление на моторно превозно средство е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, или е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено.

3. (изм. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., изм. и доп., ДВ, бр. 77 от 2017 г., в сила от 26.09.2017 г., изм. - ДВ, бр. 2 от 2018 г., в сила от 03.01.2018 г.) собственик, длъжностно лице или водач, който допуска или предоставя управлението на моторно превозно средство на лице, което:

а) не е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или което е лишено от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, или свидетелството му е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено.

Чл. 179, ал. 2. Който поради движение с несъобразена скорост, неспазване на дистанция или нарушение по ал. 1 причини пътнотранспортно произшествие, се наказва с глоба в размер 200 лв., ако деянието не съставлява престъпление.

Чл. 183, ал. 4. Наказва се с глоба 50 лв. водач, който:

7. не изпълнява задължението за използване на предпазен колан или носене на каска.

Чл. 184, ал. 4. С глоба 50 лв. се наказва пътник, който не изпълнява задължението за използване на предпазен колан или носене на каска или превозва пътник, който не изпълнява задължението за използване на предпазен колан или носене на каска.

Допълнителни разпоредби

§ 6. По смисъла на този закон:

13. „Мотоциклет“ е двуколесно пътно превозно средство с кош или без кош, което има двигател с работен обем над 50 cm3. Към мотоциклетите се приравняват и моторните превозни средства с три колела, чиято маса без товар не надвишава 400 kg, както и двуколесните пътни превозни средства, които имат двигател с работен обем до 50 cm3 и чиято конструктивна максимална скорост надвишава 45 km/h.

14. „Мотопед“ е дву- или триколесно пътно превозно средство, което има двигател с работен обем до 50 cm3 и чиято конструктивна максимална скорост не надвишава 45 km/h.