Често задавани въпроси
Ако има различие в данните от разпечатаното заявление, ще ми бъдат ли приети документите? Да, но е необходимо в тридневен срок да представите необходимите документи, за да бъдат уточнени различията. Срокът за изпълнение на поръчката Ви започва да тече от деня, в който заявлението е окомплектовано напълно с всички необходими документи. Заявлението не се приема при установена липса или несъответствие на единен граждански номер (ЕГН), имена и/или месторождение с данните в НАИФ "НРБЛД". Кога се снемат пръстови отпечатъци? Само при подаване на заявление за издаване на паспорт на лица над 12-годишна възраст. В кои случаи се подменя личната карта? След промяна на имена, ЕГН, пол, постоянен адрес или съществени и трайни изменения на образа, в срок от 30 дни лицето е длъжно да подаде заявление за издаване на нова лична карта. Кога се издава първата лична карта? Първа лична карта се издава на лицата, навършили 14-годишна възраст. Тя е със срок на валидност 4 години и е безплатна. Заявлението за нейното издаване се подава в срок до 30 дни след навършване на 14-годишна възраст. Ако не е бил спазен срокът за издаване на първа лична карта, налагат ли се глоби? Да. Съставя се акт за нарушение на единия родител, че не е направил необходимото за снабдяване с лична карта на лице, навършило 14-годишна възраст. Глобата е в размер от 20 до 150 лева. Връща ли се изтекъл документ? Да! Българските лични документи се предават на органа, който ги е издал, при: - смърт на притежателя; - загубване на българско гражданство, - установяване, че документът е нередовен; - отпадане на основанието за тяхното издаване или ползване; - изтичане на тяхната валидност. Паспорт се връща в тримесечен срок след изтичане на валидността му. Ако документът не е върнат в срок, лицето подлежи на глоба от 20 до 150 лева. Какъв е срокът за изпълнение на отделните видове поръчки? Обикновена поръчка се изпълнява за срок до 30 дни. Бърза поръчка за три работни дни. Експресна поръчка до 8 работни часа. Ако старата ми лична карта е безсрочна, необходимо ли е да я подменя с нова? Не е необходимо! Какво да предприемем, ако документите ни за самоличност за изгубени или откраднати? При изгубване, кражба, повреждане или унищожаване на български документ за самоличност сте длъжни в срок до три дни да заявите това пред най-близката служба на Министерство на вътрешните работи (РУ по постоянен адрес). Там ще попълните декларация по образец, въз основа на която документа ще бъде обявен за невалиден с цел предотвратяване на злоупотреба с него. В едномесечен срок следва да предприемете действия за снабдяване с нова лична карта. Ако притежателят сам намери документа си, той е длъжен да се яви в служба “Български документи за самоличност” в ОД на МВР или РУ по постоянен адрес и да го представи. Използването на невалиден документ е нарушение и се санкционира.